Khamis, 27 November 2008

JAWA n CERMIN



Salam...kacak x??apa,tak????%%%memang pun tapi manis tetap adakan....he5....

Khas Buatmu...Inilah Kisahnya...

Engkau yang bernama SITI

Tika hatiku buntu mencari,
Kau hadir menanti di ruang hati,
Kau temani jiwaku yang sepi,
Sepi dari cinta insani,
Dirimu mestika merantai hati,

Bersamamu indah damai tercipta,
Rindukan detik manis bersua,
Tawamu penyeri pengubat duka,
Dikaulah penyejuk dimata,
Penawar rindu yang lara,

Kata-katamu penguat diri ini,
Janjimu tersemat segengam bukti,
Diriku menanti terus menanti,
Walau benci hadir menyusuri,
Takkan ku lupa cinta yang bersemi,

Namun TUHAN lebih mengerti,
Diriku bukan milikmu lagi,
Walau hingga akhir nanti,
Cintaku kukuh terpahat dihati,
Engkau yang bernama SITI…


NicenizaR

Sabtu, 22 November 2008

Takyin Kenangan

TAKYIN KENANGAN

Tersurat sudah rindu semalam,
Terungkai bersama secangkir harapan,
Ingatan menjelma seikhlas pandangan,
Takkan luput ditelan zaman,
Takkan hilang dari genggaman,

Kenangan,
Kembali segar dipangkuan diri,
Fikiran melayang menyentuh naluri,
Persahabatan terjalin memahat memori,
Terpancar sinar indah berseri,

Kini harapan terus membara,
Mengejar cita ke puncak jaya,
Mengharap hanya pada Yang Esa,
Pasti hadir kejayaan dijiwa,
Merentas masa seiring usia,

Walau luput kenangan lalu,
Walau hilang sejuta rindu,
Akanku ukir tanpa jemu,
Akanku cari sehingga ku temu,
Jawapan rindu di dalam kalbu,

Takyin kenangan kini berbicara,
Menghapus segala duka lara,
Doa teriring bersama mendamba,
Menanti terbit mentari jiwa,
Melenyapkan gundah hati yang teluka,

Jika terkenang wajah tersayang,
Pasti itu takyin kenangan….


Sentuhan Rasa,
NicenizaRTM

Rabu, 22 Oktober 2008

Sayu Terhenti Sebak Menanti

Kadang-kadang itu dugaan
Kadang-kadang itu cubaan
Kadang-kadang itu ujian
Kadang-kadang itu perjalanan

Inilah sebuah pengharapan
Inilah sebuah pengorbanan
Inilah sebuah perjanjian
Inilah sebuah penyaksian

Lama menunggu tiada bertamu
Lama merindu tiada jemu
Lama mencari belum ditemui
Lama mendamba kini kembali

Senyum berbisik didasar hati
Tawa terukir hamparan destinasi
Sayu Terhenti Sebak Menanti
Gusar semua hanya illusi...

Isnin, 20 Oktober 2008

Nizar 'n' Ustaz Akhil Hayy

Salam,ni gambar saya n Ustaz Akhil Hayy kat USIM...Baru abis show kat DKP3...

Khamis, 16 Oktober 2008

Smile!!!



Salam...Hai,bertemu kita sekali lagi..hu3...semalam kat Universiti saya ada "Sanggar Puisi Antarabangsa Nur Fitri 1429 h...best tau...rugi tak datang...Ada Ust Akhil Hayy...saya sempat bergambar dengan dia...dapatlah ambik 2,3 gambar dengan dia...hu3...saya semalam berlakon bersama-sama kumpulan ATRA USIM lebih kurang macam "DEKON"....dapatlah gelak dari penonton dan puas hati coz dapat gembirakan penonton...ok,jumpa lagi...

Raya 2008 D Muar

Salam, gambar family saya dekat tanjung agas, Muar...Merah tak???hu3...bukan marah tapi berani...huhuhuhu

Selasa, 23 September 2008

Dedikasi khas buat Nai...

Dalam derita, aku bicara
Dalam duka, aku menyapa
Dalam gembira, aku ketawa
Dalam lara, aku terseksa

Aku mengerti dalam cinta
Aku fahami dalam makna
Aku sedari dalam hampa
Aku bersaksi dalam cerita

Kerana CINTA tak pernah hilang
kerana makna tak pernah padam
Kerana hampa itu ketentuan
Kerana saksi itu perjanjian

Derita itu ujian
Duka itu kekuatan
Gembira itu keriangan
Lara itu kesengsaraan

Namun ujian tak pernah hilang
Kerna itu sebagai cubaan
Walau gugur seribu bintang
Teguh berdiri menjunjung awan

Suatu hari pasti menjelma
Tidak berkata tiada bicara
Hanya amalan mampu bersuara
Di hadapan Tuhan Yang Maha Esa...

NicenizaR...

Isnin, 15 September 2008

Damai Abadi

salam...khamis lalu sejenak hatiku sebak dan pilu kerna nenek kesayanganku telah kembali kerahmatullah pada tepat jam 5.00 pagi...aku mendapat tahu berita nenek ku dalam keadaan tenat pada hari rabu...sewaktu itu aku sedang menghadiri mesyuarat tentang program hari kerjaya dan bengkel pengujian psikologi dalam kaunseling...tiba-tiba aku mendapat panggilan telefon dari mak aku menyatakan nenek ku tenat...sedih rasanya...apa-apa pun semoga roh nenekku berada dalam keadaan aman dan ditempatkan dikalangan orang-orang soleh...amin...

Rabu, 3 September 2008

Semalam Hari ini ku...

Assalamualaikum...hari ini adalah hari ketiga umat islam berpuasa dan malam keempat terawih di Masjid, di surau dan di kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya...kadang-kadang terlupa jugak hari ni hari rabu...em,biasalah busylah katakan...pada hari khamis lepas saya pulang ke JB kerana nak berbuka puasa bersama-sama keluarga...berita yang kurang menggembirakan iaitu nenek saya sakit dan terpaksa dihantar ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah...Hospital Besar Muar...so, puasa pertama aku berbuka di hospital...ish3,best tau buka kat hospital...tak percaya cubalah sendiri...oklah berjumpa di lain masa dan waktu tapi di tempat yang sama..."NicenizaR"
"Perit jerih yang membakar diriku,
susah dan payah bertandang bertalu,
demi memilikimu suatu pengorbanan
pada apa yang aku termampu...
ku pasrah ini anugerah ilahi,
menguji ketabahan lara jiwa,
tak putusku berdoa demi masa depanku
tidak mungkin aku akan berpaling...
di sini ku petik kerdipan harapan,
kini jadi api sinaran mentari,
semoga cahyanya menjadi naungan
seribu tahun lagi...."
Jumpa Lagi...

Rabu, 27 Ogos 2008

If I were a bird...

If I were a bird...
I would be singing in the sky
and I would try to entertain all people

If I were a bird...
I would be a beautiful bird
and I need to find many friend

If I were a bird...
I would be a meaningful bird
and be valuable to all mankind

If I were a bird...
I would see a peaceful world
and I want to be loyal and sucessful

If I were a bird...
I would be a good and happy bird
because if I die, I want freedom

NicenizaR

Rabu, 20 Ogos 2008

Pahlawan Islam

Barat kagumi kehebatan Salahuddin al-Ayubi
Oleh Dr Ahmad Redzuwan Mohd Yunus (UKM)
SALAHUDDIN al-Ayubi dilahirkan pada 532 Hijrah bersamaan 1138 Masihi di Kota Tarkit iaitu bahagian Tebing Barat Sungai Tigris, terletak di antara Mosul dan Baghdad. Beliau adalah anak gabenor.
Ayahnya, Najmuddin Ayub bin Shadhi adalah anak saudara kepada Sultan Nurudin Zenggi, berketurunan Kurdistan yang berasal dari Azerbaijan. Selain sebagai panglima perang, beliau adalah pendakwah, mujahid dan tokoh pemimpin Islam yang bukan daripada kalangan bangsa Arab.

Ketika hayatnya, beliau lebih banyak berada di khemah perang daripada duduk di istana bersama keluarga. Siapa saja yang menggalakkannya berjihad akan mendapat kepercayaannya. Apabila hendak memulakan jihad melawan tentera salib, beliau akan menumpukan seluruh perhatiannya kepada persiapan perang dan menaikkan semangat tentera.

Di medan perang, beliau bagaikan seorang ibu garang kehilangan anak tunggal. Beliau bergerak dari satu hujung medan peperangan ke hujung yang lain untuk mengingatkan tenteranya supaya benar-benar berjihad di jalan Allah.

Beliau juga akan pergi ke seluruh pelosok tanah air dengan mata yang berlinangan mengajak manusia supaya bangkit membela Islam.
Ketika berusia 17 tahun, Salahuddin al-Ayubi mula berkhidmat dengan Nur al-Din di Damsyik. Beliau adalah panglima tentera, pemimpin dan pentadbir negara yang sangat berbakat dan sangat popular ketika zaman perang salib. Beliau membabitkan diri dalam peperangan salib di kawasan Mesir, Palestin dan Syria.

Beliau mula terkenal pada 559 Hijrah (1164 Masihi) apabila menyertai ekspedisi bersama-sama Shirkuh yang dihantar oleh Nur al-Din bagi menentang tentera Salib di Mesir. Beliau berjaya mengusir Amaury dari Mesir pada 1 Rabiulakhir 564 Hijrah (Januari 1969 Masihi). Selepas Shirkuh meninggal dunia, tempatnya diganti oleh Salahuddin al-Ayubi. Pada masa sama, Nur al-Din melantik beliau sebagai panglima angkatan tentera Syria.

Bagi memperkukuhkan tentera Islam, Salahuddin meminta negara Islam diurus di bawah satu pemerintahan. Walaupun cadangannya tidak dipersetujui sesetengah pihak termasuk pemimpin Syria, cita-cita Salahuddin itu termakbul.

Dalam bulan Zulkaedah 570 Hijrah (Mei 1175 Masihi), khalifah Abbasiyyah mengisytiharkan Salahuddin al-Ayubi sebagai Sultan Mesir dan menggelarkan dirinya sebagai Sultan al-Islam wa al-Muslimin. Pada tahun itu juga beliau membina kota pertahanan di Kaherah.
Pada tahun 583 Hijrah (1187 Masihi) berlaku Perang Salib kedua, yang juga dikenali sebagai Perang Hittin. Peperangan ini dipimpin sendiri oleh Salahuddin al-Ayubi hingga membuka jalan mudah untuk menawan kembali Baitulmaqdis.

Pada tahun 588 Hijrah (1192 Masihi) berlaku Perang Salib ketiga, hasil dendam dan kekecewaan golongan pembesar Kristian. Mereka berusaha merampas semula Baitulmaqdis daripada orang Islam. Walaupun perang Salib yang ketiga itu menggabungkan seluruh kekuatan negara Kristian, mereka tidak mampu menggugat kekuatan tentera Salahuddin al-Ayubi.

Pihak Kristian mengalami kekalahan dan ramai tentera terbunuh dan tertawan. Baitulmaqdis yang dikuasai orang Kristian selama 88 tahun, dapat ditakluki semula oleh Salahuddin al-Ayubi.
Sifat penyayang dan belas kasihan Salahuddin ketika peperangan sangat jauh berbeza daripada kekejaman tentera Kristian. Ahli sejarah Kristian pun mengakui mengenai hal itu.

Lane-Poole (penulis Barat) mengesahkan, kebaikan hati Salahuddin mencegahnya daripada membalas dendam. Beliau menulis bahawa Salahuddin menunjukkan ketinggian akhlaknya ketika orang Kristian menyerah kalah. Tenteranya sangat bertanggungjawab, menjaga peraturan di setiap jalan, mencegah segala bentuk kekerasan sehingga tidak ada kedengaran orang Kristian dianiaya.

Selanjutnya Lane-Poole menuliskan mengenai tindak-tanduk tentera Kristian ketika menawan Baitulmaqdis kali pertama pada 1099. Tercatat dalam sejarah bahawa ketika Godfrey dan Tancred menunggang kuda di jalan-jalan Jerusalem, jalan itu dipenuhi mayat, orang Islam yang tidak bersenjata diseksa, dibakar dan dipanah dari jarak dekat di atas bumbung dan menara rumah ibadat.

Darah membasahi bumi yang mengalir daripada pembunuhan orang Islam secara beramai-ramai. Ia juga mencemarkan kesucian gereja yang sebelumnya mengajar sifat berkasih sayang. Orang Kristian sangat bertuah apabila mereka dilayan dengan baik oleh Salahuddin.
Beliau meninggal dunia pada 27 Safar 589 Hijrah (1193 Masihi) pada usia 55 tahun di Damsyik, Syria slepas memerintah selama 25 tahun. Beliau sakit selama 14 hari sebelum menghembuskan nafas terakhir.

Beliau meninggal dunia tanpa meninggalkan sebarang harta untuk diwariskan. Beliau dikatakan hanya memiliki 47 dirham wang perak dan 1 dinar wang emas. Urusan penyelenggaraan jenazah ditanggung oleh keluarga beliau, manakala kain kafannya diberikan oleh menteri.

Dambaan Pilu

Inikah yang harus ku terima,
Dedaun nan layu berguguran jatuh di sisiku,
Adakah ruang walau bermesra untuk kali ini bersamamu,

Biarlah hanya ku menatap,
Wajahmu nan indah lepas kerinduan ini,
Hanya kasih milik berdua dambaanku pilu,
Perpisahan yang berlaku...

Tak sanggup bila meratapi,
Hanya sayu diriku kehilanganmu kini,
Andainya masa menentukan,
Moga saat itu kau hadir hanya untukku,

Satu yang ku pinta,
Buatmu kali terakhir,
Sekiranya diriku masih dalam hatimu,
Renunglah kembali jika ku masih disini,
Biar bersemadi oh kasihmu ini yang tiada pengganti...


NicenizaR

Rabu, 13 Ogos 2008

Rebah Dipintu Syurga

REBAH DIPINTU SYURGA

Dalam dakapan senja,
Ku masih terkulai dipelukan dosa,
Ku terus leka dan ku terus alpa,
Noda dan dosa bagaikan tiada noktahnya,
Ku hanyut di layarkan keindahan dunia,
Bagaikan mati hidup semula,
Bagaikan dunia tiada penghujungnya,
Sedangkan dunia hanya sementara,
Akhirat jua yang kekal selamanya,

Perjalananku tidak bernilai,
Kehidupanku tiada bertepi,
Aku masih dibuai mimpi,
Mimpi yang ngeri,
Ku turutkan imanku kepada nafsu,
Ku sandarkan jiwaku kepada hidupku,
Aku semakin hilang arah,
Aku semakin parah,

Tika suria memancar sinarnya,
Aku masih terlena dipelukan dosa,
Ku lakarkan taubatku ini,
Di hamparan cintaMu yang indah,
Ku menanti panggilanMu,
Ku menunggu seruanMu,
Secangkir kasihMu aku inginkan,
Bagi memohon secebis doa,
Semoga kau dengar rintihan ini,
Andai aku rebah,
Izinkan aku rebah dipintu syurgaMu…


NUKILAN,
KHAIRULNIZA MOHD SALLEH@NicenizaR
UNIVERSITI SAINS ISLAM MALAYSIA


NICENIZARtm

Harapan Anakmu...

Harapan Anakmu…

Doa…

Untukmu Ayah,
Di bahumu tergalas bebanan,
Di jiwamu tersemat kerinduan,
Keringatmu bukti kecintaan,
Asuhlah anakmu menjadi insani
Yang merindu cinta ilahi

Buatmu Ibu,
Di tapak kakimu tercipta syurga abadi,
Di hatimu tertanam kasih sejati,
Rindumu rindu yang murni,
Cintamu cinta yang suci,
Hanya tuhan yang mengerti

Inilah harapan anakmu,
Wahai ayah dan ibu,
Kini ku mengerti,
Kasih sayangmu tak pernah sirna
Selama-lamanya…..

“Sesungguhnya keredhaan ALLAH terletak pada keredhaan kedua ibu bapa”
NicenizaR

Khamis, 7 Ogos 2008


DEMI MATAHARI
-SNADA-

(korus)

Demi matahari
Dan sinarnya dipagi hari
Demi bulan apabila ia mengiringi

Demi siang hari
Bila menampakkan diriya
Demi malam apabila ia menutupi

Demi langit beserta seluruh binaannya
Demi bumi serta yang ada dihamparannya
Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya

Allah…subhanallah… {4x}

* ( Ulang korus )

(korus)
Allah mengilhamkan
Sukma kefasikan dan ketaqwaan
Beruntung bagi yang mensucikan
Merugi bagi yang mengotorinya…. {2x}

Subhanallah………

Selasa, 22 Julai 2008

Madah Berhemah


Untuk merasakan keindahan,bacalah susunan syair yang indah-indah,buku-buku yang berfaedah,tentu timbul kerinduan untuk berkenalan dengan pengarangnya.

Isnin, 21 Julai 2008

Kata-Kata Hikmah

Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).
Mahkota adab dan sopan santun lebih tinggi nilainya daripada mahkota yang bertahtakan ratna dan mutu manikam.( Budiman ).
Sesungguhnya orang yang termasuk orang yang baik-baik ialah orang yang paling baik akhlak dan adab sopannya. ( Maksud hadis ).

Wajahku Di Sebalik Diriku...

Salam...handsome tak????huhuhuhu...NicenizaR

Isnin, 14 Julai 2008

Wow...gembiranya!!!!

Salam...waktu ni aku kat Restoran BBN nilai... masa ni kami ada sedikit jamuan untuk pelajar Kaunseling Tahun 1 & 2 USIM...ni aku NicenizaR....huhuhu

Sabtu, 24 Mei 2008

Heliza,Nizar,Fifi n Wawa


Salam...wah3...sampai 3 orang sekali...em,kalau nak tau aku buat ni guna adobe photoshop...lawa x??sesuai x?????????????padan x??korang nilailah sendiri ye....hehehehe

Mestica


Mestica n Niza...kami bergabung tenaga dalam lagu "Hanya Kau Yang Satu"....Dalam pembikinan lagi...tak tahu bila siap...tunggu aku jadi artis kot...hehehe

Nizar D USIM

Salam...hahaha, hensem x aku???????ni masa kat kelas tunggu lecture tapi aku dapat tahu kelas batal...huhuhu...apalagi aku terus baliklah....hehehe

Selasa, 1 April 2008

D'UIA



salam...ni cover album kat UIA,Gombak...waktu tu kami ada seminar hala tuju remaja kat sana...so, sempat posing dulu sebelum melangkah pulang...elyas,nizar & amirul...kami wat cover album untuk album pertama kami yang bertajuk...."Rahsia"...hehehehe

Nyzar@JB



"Hati hitam mengenangkan...Dosa-dosa yang ku lakukan...oh Tuhan Maha Kuasa...Terima taubat hamba berdosa..."

Rabu, 26 Mac 2008

Di Antara Dua Kasih

"Em....ni Aku dan Hafiz Hamidun tgh berduet dalam lagu Di Antara Dua Kasih...Waktu ni kat Stadium tertutup nilai...Ada ICEPS.....

Khamis, 13 Mac 2008

D'Neezar@USIM

"Aku sedar siapa diriku...aku dah tahu siapa aku...aku sedar dan merasa malu...aku sangatlah mahu berterima kasih..."